torsdag 15 januari 2015

Allt virke inne!

Det var inte helt lätt att få in allt virke på loftet. Tunga bitar som fick kapas för att jag skulle orka bära upp dem. Måste kolla vad en 5.5 m lång 52 mm tjock och 40 cm bred björkplanka väger. Har nu sågat upp och rikt och planhyvlat björk för mitt nya projekt - skrivbordsskåpet. Lägger det i rumstemperatur och får kanske planhyvla en gång till om det inte är helt torrt. Har också sågat till ett par ekplank till min kurskompis de är 3 cm tjocka 30 cm breda och 1,5 m långa - ska bli ett bord. Inte en kvist i de plankorna. Hur stor omkrets måste ett träd ha för att få ut så fint virke?
Planerna på verkstan börjar också bli tydliga och nu får jag nog snart börja jobba på det. Det enda som fattas i maskinväg är nu en större bandsåg för att bättre kunna såga till mitt grova virke i främst björk. Körde nu på cirkelsågen och det var inte helt lätt med de tunga plankorna -  klingan fastnade hela tiden.
Va kul!!!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar