onsdag 17 december 2014

Ny karriär efter 60?

Kan man totalt byta inriktning på sitt arbete efter 60? Självklart tänkte jag för något år sedan!!  Statistiskt har man 25 år kvar att leva och det borde räcka för att bli bra på något nytt. Man lever dessutom längre och friskare om man håller kroppen och hjärnan igång. Tänkte att arbete med trä borde både ge kroppen och hjärnan utmaningar.
Så från en karriär som läkare, chef och managementkonsult går jag därför nu över till att försöka mig på möbelsnickeri. Denna blogg tänkte jag använda för att beskriva mina vedermödor och segrar och kanske få lite tips och stöttning.

Jag hade en plan:

Det första man behöver är lite kunskap så en veckokurs på Folkuniversitetet blev den första åtgärden för ett år sedan - blev kvarsittning så får gå om den i vinter! Hade ju högsta betyg i träslöjden i grundskolan men det berodde nog mest på att slöjdläraren gillade morsan?

Sen behöver man verktyg - har köpt på mig en massa gamla verktyg och maskiner på loppisar och auktioner. Vissa fungerar! Fortsätter leta - kul att se om man får ihop grejerna - gamla maskiner har fördelar genom att de är enkelt uppbyggda och det inte finns några svarta styrboxar som man inte fattar ett dugg av.

Trä är förståss nödvändigt! Visserligen finns ämnet teoretisk slöjd i skolan (kanske borttaget numera) men det verkar torrt för mig som behöver använda kroppen också. Det här var lite svårare - lyckades dock hitta en såg några mil bort där jag fick tag i torra furuplank att börja med.

Kolla vad andra sysslar med: det finns en massa olika siter för nördar - snickeri, verktyg, trä osv. På Youtube kan man lära sig allt från att göra en smörkniv till Hauptbyråer. En dator och hörlurar gör att man inte stör omgivningen så mycket när man lyssnar till hur en bandsåg skär igenom en planka eller en rikthyvel fixar ytan på en bräda. Den roligaste är nog en kille som handhyvlar en bräda och har så kul att han glömmer att stanna och plötsligt inser att det inte finns något trä kvar.

Planen har till delar genomförts och nu står jag här och måste sätta igång. Det behövs en verkstad och hur den ska se ut återkommer jag till!
Frågan är om jag har glömt något viktigt?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar